Korsika 2015

Jak jsme slibovali níže, v roce 2012, tak jsme se na Korsiku vrátili. A protože minule byl 4 denní přechod GR20 parádní, dali jsme to znovu. A protože jsme nevymysleli nic jiného, dali jsme to úplně stejně. Ono by to sice šlo jít např. již z Haute Asco a tím přechod prodloužit, ale obávali jsme se náročnosti etapy z Haute Asco a také nám 6 dnů připadalo již moc na úkor moře. První 2 dny po příjezdu z Livorna do Bastie jsme se koupali a třetí den bylo již horko tak nesnesitelné, že jsme prchli do hor a prozkoumali nástup na sedlo nad Haute Asco. V sedle je cedule zákaz pokračování po GR20 kvůli nebezpečnosti. Asi to tam dali, aby měli důvod proč nikoho nezachraňovat, když do té ďoury spadne :-) Je to tam fakt celkem příkrý a s těžkým batohem asi nic moc. Ale zase na druhou stranu, už to dalo mraky lidí. Odpoledne jsme se vrátili k moři a dali koupačku zase na jiné pláži. Další den jsme se jeli podívat do prý nejkrásnější vesničky Korsiky, Saint Antonino. No, .. je sice na velkém kopci, jsou tam krásné úzké uličky a hospůdky, ale stačila nám půlhodinka. Odpoledne jsme se sešli s Prckama, kteří měli s sebou Báru B., na Col de Vergio. Zabalili jsme a přesunuli jedno auto do Vizzavony. Ve čtvrtek ráno jsme vyrazili přes Refugio Manganu, Petra Piana a l'Onda do Vizzavony. GR20 opět nezklamala. I když letos jsme ji zažili úplně jinak. Každý den byly bouřky a celkem vydatně pršelo. Při sestupu do Petra Piana začalo pršet tak silně, že za 10 minut jsme šli rozbouřeným potokem a nebylo na nás nitky suché :-) Když jsme dorazili na refugio, tak místní chatař také opět nezklamal. Dětem dal horkou čokoládu a pak ještě Marsky. Nechal je převléci do suchého u sebe v „kuchyni“, což je i sice krámek, ale prostě bylo to u něj doma. Za necelé 2 hodiny bylo po dešti a my mohli začít vše sušit. Přespali jsme ve společné chatě a další den vyrazili s většinou suchých věcí. V Ondě zase v noci tak foukalo, že jsme spali tak 2 hodiny a zbytek noci drželi stan a celtu, aby neulítly. Foukalo i po cestě nahoru a nikoho vítr neodnesl :-) Cesta dolů do Vizzavony byla zase ve znamení koupání v potoce. Další 3 noci jsme trávili v kempu nad Evisou, což je vesnička nad Portem. Koupání v moři, vlny, autovýlet skrze Spelunku a krátká procházka k velké tůňce nad Evisou. Poslední večer společná večeře a ráno přesun na trajekt do Livorna. Vše klaplo jak mělo, užili jsme si to náramně.

Korsika 2012

1.den čtvrtek 5.7.
odjezd v 4.45 ráno z Touškova směr Korsika přes Německo, Rakousko, Itálii a trajektem z Livorna do Bastie na Korsice. Několik zastávek na občerstvení.
V Livornu jsme byli dostatečně brzy a v 17.10 jsme se stavěli do fronty na trajekt. V 19 h skoro prázdným trajektem vyplouváme. Cesta trvá 4 hodiny. Na čas v 23.00 vyjíždíme z trajektu a jedeme dál směrem na jih po pobřeží. Snažíme se najít místo na dospání.

2.den pátek 6.7.
5.30 ráno se probouzíme v autě u moře. Vidíme východ slunce a jedeme dál podél moře hledat kemp. Jsme domluveni s Noskama, že se další den sejdeme v kempu Rondinara, kde má být krásná a vyhlášená pláž na Korsice.
Byli jsme trochu zklamaní. Pláž bylá plná řas, sem tam nějaký odpadek, spousta zakotvených lodí, žádné vlny. Kemp byl úplně plný, tak jsme se rozhodli, že vyrazíme směr zpět na Porto Vecchio. Zde jsme asi na 3. pokus našli kemp /byli jsme i v nuda kempu :-)/. Kemp Bella Vista, sice dále od moře, ale spousta místa, krytý eukalyptovými keři. Dalším příjemným překvapením byl bazén s výhledem na moře. Postavili jsme stany a vyrazili k moři, popojeli asi 4 km na pláž. Pláž bezvadná, našli jsme i stín pod machcii /bororvice na korsice/. Šnorchlování, plavání, stavění hradů z písku. Odpo jsme vyrazili na pláž pod kempem asi 1 km. Večer ještě bazén.

3.den sobota 7.7.
v noci přijeli Nosci /kod k braně do kempu je 2004A a jak jsme zjistili od ostatních, je tomu tak již několik let:-)/, ráno dospávali a pak jsme vyrazili opět odpočívat na pláž. Opět plavání, šnorchlování, stavění a mazání dětí, které se připejkaly na sluníčku. Odpoledne koupání v bazénu.

4.den neděle 8.7.
výlet do Bonifacia, krásné starobylé městečko na bílých útesech vysoko nad mořem. Procházka po městě, návštěva pizzerie, ochutnávka místního domácího vína a výlet lodí podél skal a jeskyně s výkladem / bohužel jen ve francouzštině/. Zmrzlina a zpět do kempu. Ještě cestou zastávka na koupání v Rondinaře a stejný pocit jako poprvé, koupání jak na Balatoně, řasy, nic vidět v moři.

5.den pondělí 9.7.
ráno balení stanů, koupání v bazénu, nákup ovoce a vína v Portu Vecchiu a přesun do hor směr Zonza. Kemp jsme našli, ale ještě před kempováním jsme se vydali na Col de Bavella, kde jsme vyrazili na 1.pěší túrku na skalní okno. Okruh měl cca 8 Km, pár zastávek na focení, svačinu. Na skalní okno až nahoru vylezl Martin a Petr, já s Adou jsme fotily. Při sestupu jsme si dali v místní kavárně kávu, Pietru /což je korsické kaštanové pivo/, zmrzlinu. Ubytování v kempu v Zonze. Příjemný, prostorný kemp pod stromy.

6.den úterý 10.7.
některé z nás vzbudila ráno až dodávka, která přivezla do kempu bagetky, croassanty, či různé dobroty. Bylo 8 hodin a troubení bylo takové, jako když vjíždí parník do přístavu. Po snídani jsme vyrazili přes info centrum v Zonze na výstup na Punta Vaca Morta /1300 m.n.m./ Na mapce psali, že během cesty jsou magnifiques výhledy, a měli pravdu. Na vrcholu jsme si dali sváču a sestupovali dolů. V příjemné vinárničce ve stínu pod stromy jsme dali Pietru, opět místní vínko a děti se osvěžily nanuky. Odpoledne jsme šli ještě výlet na 70 m vysoký
vodopád L`Ghajddu, cesta vedla částečně vodou. Při cestě nazpátek jsme se koupali v říčce nad vodopádem. Byla celkem chladivá, 16°C.

7.den středa 11.7.
ráno opět budíček s bagetami, pak balení stanů přesun na Col de Bavella, na vodopády
Polischellu. Známé kaskády, ve kterých se skáče, koupe, klouže..... Zvolili jsme cestu vedle kaskád, že si je prohlédneme a zvolíme podle náročnosti, kde začneme sestupovat. Vylezli jsme k 5.kaskádě / je jich 12 /. Užili jsme si spousta skákání, koupačky, klouzačky, a adrenalinu. Pak nás čekal přesun autem na Col de Vergio 1460 m.n.m., kde je kemp na přespání pro borce na GR 20. I my jsme měli před sebou 4 denní přechod, 3 noci na refugiích v horách. Jana zvolila trasu, vymyslela logistiku aut. Vše klaplo. Na místo jsme dorazili až kolem 20 h, stavíme stan, jen ten malý, který bereme na přechod, já a Péťa spíme pod plachtou. Balíme 2 velké a 2 malé batohy, všechny věci, jídlo, pití, stan , spacáky, karimatky.... Vše co budeme 4 dny potřebovat. Celé balení už probíhá skoro za tmy, tak snad nic nezapomeneme. Jo ještě ešus, a nějakou lžičku a vidličku, hrneček.

8.den čtvrtek 12.7.
ráno Petr a Robert vstávají v 6 h a odvážejí auta do Corte, kde snad 4 dny vydrží. To, co jsme zapomněli dát do auta, poneseme celé 4 dny na zádech / Adélka třeba plyšovou berušku /. Já s Janou ještě zalézáme do spacáku. Kluci se vrací zpět malým autobusem z Corte v půl 10 a vyrážíme všichni v 10.15 h na 1.den našeho horského přechodu GR 20.
Když si dáváme batohy na záda, máme pocit, že to nemůžeme zvládnout unést po celou dobu. A to spoustu věcí nesly děti
Za chvíli jsme se s batohy nějak sžili a už jsme si užívali
výhledů na Lac de Nino, kde se pásly koně, krávy, kozy.
Kolem 18 h jsme dorazili do cílové stanice Refugio Manganu 1600 m.n.m. Stavíme malý stan, Petr spí venku. Vaříme si večeři, aby se nám trochu odlehčil batoh
. Děti vytuhly, my dáváme rozlévané vínko /čúčo / a hupky dupky do spacáku, abysme si odpočinuli před dalším dnem.

9. den pátek 13.7.
ráno nás budí borci od půl 6. Vyráží na trasu co nejdřív, bez horka. My vyrážíme na pohodu v 8.10 h, máme před sebou velké převýšení, ale děti běží jako srnky / asi jim budeme muset něco do batohu přidat /. Cestou opět pěkné výhledy, zastávky na focení, svačiny, odpočinek. Potom sestup do údolí na
Refugio Petra Piana 1800 m.n.m. Příjemný pán, malý krámek se základními potravinami, kupujeme špagety a boloňskou, pietru, colu a jdeme vařit a stavět stan. Našli jsme odlehlé místo, paráda . Vedle stanu teče potok, koupačka v jezírku. Opět dáváme rozlévané vínko a ochutnávku místních salámků a sýrů /mňam/. Děti jsou zase nějaký čerstvý, hrajou na schovávanou a běhají jak divý.
V noci strašně fouká, Petr s Robertem využívají místních stanů, které tu stojí celou sezonu, a dají se pronajmout. Snad přestane foukat

10.den sobota 14.7.
ráno vstáváme v 7 h, a vyrážíme opět na pohodu v 9 h, dnes nás čeká kratší a ne tak náročná trasa. Trochu fouká, ale to vůbec nevadí, okolí je prostě úžasné. Svačíme na kameni a koukáme na jezera Lac de
Melo a Lac de Capitelo, vypadají z výšky, že jsou kousek od sebe a výškově stejně, ale je mezi nimi 200 výškových metrů.
Zase sestup do údolí, malý výstup a už vidíme další Refugio L Onda 1600 m.n.m., ještě k němu musíme sejít.
Sprchy, špagety, rajčatová omáčka, pietra, vínko, nutela, výborná káva, ale "ten vrchní je nějakej divnej".
Jdeme brzy spát, stále trochu fouká a dokonce spadlo i pár korsických kapek. To byl celý déšť, který jsme zažili.

11.den neděle 15.7.
celou noc a ráno dost fouká. I přesto borci vstávají od půl 6 a jsou i víc oblečení. Musíme vyrazit, čeká nás nejdelší trasa /velké přřevýšení/ a trochu obava ze silného větru, který bude nahoře, musíme vystoupat do 2120 m.n.m. Vyrážíme přesně v 8 h a už chceme být nahoře a vlastně už co nejvíc dole, myslíme, že tam tolik nefouká. Velké převýšení zvládáme velmi rychle, skoro bez zastávek. Pod kopcem z druhé strany dáváme svačinu a postupně se svlékáme. Už je to o dost příjemnější. A hlavně borci, kteří jdou proti nám, mají jen trička a kraťasy.
Cíl naší poslední túry je ve Vizavoně. Ještě cestou se stavíme na
Aguiles Angles, koupačka, skluzavka, svačina. Potom už přidáváme do kroku, abysme stihli vlak, který jede z Vizavony a odveze nás do Corte. Usedáme do pěkného moderního klimatizovaného vláčku. Pietra, cola, bramburky, nanuky. V Corte je cíl naší cesty. Všechno klaplo, trasy, počasí, logistika, žádný úraz. Jani díky, bylo to parádní!
V Corte jedeme hned do kempu, sprcha, děti koupačka v řece. Ještě vyrážíme na večerní prohlídku Corte. Večeře v restauraci korsické menu.

12.den pondělí 16.7.
ráno přes Col de Vergio na druhou stranu Korsiky k moři, už se všichni těšíme na koupačku a relax. Jedeme až do kempu k moři Arone. Už v 16 h koupačka,
velké parádní vlny, které svlékají plavky a brýle

13.den úterý 17,7.
ranní výběh po pláži a pak celý den relaxaceu moře s přestávkou na oběd ve stínu. Večer večeře v rybí restauraci s výhledem na moře, výborné rybí menu a růžové vínko.

14.den stčeda 18.7.
ráno balíme stany a pak jdeme ještě do 11 h na pláž, koupačka na západním pobřeí. Loučíme se s Noskma, ti mají ještě namířeno do St.Floran. Krátká procházka v červených skalách Calanche a zpět přes Col de Vergio a Corte na druhou stranu Korsiky do Bastie. Kemp je na východní straně Korsiky, tak stíháme za den koupání na dvou různých plážích. Kemp je velký, vybavený, bazén, animační programy. Večeře, poslední místní vínko a jdeme spát, abysme se vyspali před cestou domů

15.den čtvrtek 19.7.
ráno vstáváme v 8 h, balíme stany, poslední koupání v moři asi 2 hodiny, poslední lovení mušlí. Vyrážíme směr Bastia na trajekt, máme čas, tak necháváme auto ve frontě a jdeme ještě na krátkou procházku po Bastii, dáváme poslední zmrzlinu. Ve 13 h začínají auta najíždět na trajekt, je o dost plnější než před 14 dny. Ale vyrážíme na čas. Hrajeme šachy, karty, človeče. Sledujeme Tor de France. Mírné zdržení při vyloďování, ale v 18 hod vyrážíme směr domov. Cesta dobrá, bez problémů. Parádní dovolená, díky všem.
Určitě se na Korsiku ještě vrátíme, stálo to za to, a i když jsme toho viděli hodně, ještě ne zdaleka všechno

Náš 4denní přechod GR20 z Col de Vergio (přesněji Castellu di Vergio) do Vizzavony.

12.7. Col de Vergio - Refugio Manganu, 570 m převýšení, 7.5 hod hrubý čas, 6 hod čistý, musím říct, že těch 5:45 hod co psal nějaký průvodce, by byl asi slušný běh, ale možná to berou pro turisty „nalehko“ tj. jen se spacákem a foťákem :-)

13.7. Refugio Manganu na Petra Piana - 870 m převýšení, 7.30 hod hrubý čas, 6 hodin čistý, super etapa s výhledy na Lac Melo a Capitello. Parádní refuge a ještě lepší obsluha.

14.7. Refugio Petra Piana na refuge Onda, 5,5 hod celkem, 4:10 čistý čas. Krásná hrebenovka, na konec pak klesání 500 m do tábořiště. 400 m převýšení, byl to odpocinkovy den, ale třetí kriticky a jsme pěkně servaný.

15.7. poslední etapa z Ondy do Vizzavony – na začátek nás čekal výstup ze 1400 m.n.m. na hřeben 2100. Celou noc pěkně foukalo a vítr neustával ani ráno, kdy jsme vyrazili. Místami na hřebínku foukalo jako prase, tak jsem si Áďu chytnul za popruh jejího batohu, aby mi neuletěla. Být asi ještě mlha nebo déšt, tak jsme do toho nešli. Za sedlem se vítr zklidnil a ns čekal „jen“ sestup do 900 m.n.m., který jsme si zpestřili koupáním v tůňkách kaskád Anglais. GPS záznam.

Pro priste: lehká péřová bunda, v létě nalehko bez stanu i karimatky (ubytování stojí místo 6 €/osoba, 10 €/osoba), solární panel na mobil, tape páska, na refuge jde koupit jídlo i večeře o 3 chodech (15-19 €), i snídaně (8 €). Koliky na prádlo. Sůl. Krém po opalování.